Skip to main content

Vuorovaikutus, tunne ja tunnelma etäkohtaamisissa

Myyminen on vuorovaikutusta. Se on vaikuttamista, luottamusta, kuuntelua, kysymistä ja lisäarvon tuottamista näkemyksillä ja ratkaisuilla. Asiakkaat odottavat meiltä näkemyksellisyyttä ja esimerkkejä muiden tekemistä ratkaisuista sekä omalta, että muilta toimialoilta.  

Jokainen asiakaskohtaaminen on totuuden hetki. Tämän vuoden aikana olemme joutuneet miettimään asiakaskohtaamisia uudella tavalla, koska emme ole voineet enää tavata F2F tai järjestää työpajoja ja kokouksia tarpeiden ja ratkaisujen läpikäymiseksi.

Jatka lukemista

Myynnin johtaminen on ensisijaisesti ihmisten johtamista

Jokaisen johtajan tärkein tehtävä on varmistaa tiimin mahdollisuus menestyä. Mielestäni johtaminen on taitolaji, jonka taustalla on yhteinen suunta, tavoitteet ja niiden toteutumisen seuranta. Tavoitteet saavutetaan aktiivisuudella ja arjen tekemisellä. Myynnin johtamisessa korostuu jokaisen ihmisen kohtaaminen ja heidän menestyksensä mahdollistaminen. Johtaminen on kuuntelua, läsnäoloa, tukea ja sparrausta. Numeroita ei voi johtaa, mutta ihmistä ja hänen tekemistään voi!

Jatka lukemista

3 asiaa, joita hyvä johtaminen vaatii?

Viimeisen vuoden aikana olen lukenut ja kuullut erilaisissa yhteyksissä huonosta johtamisesta. Sitä varmasti on, mutta näen ympärilläni paljon hyvää johtamista. Toki meillä kaikilla eri rooleissa - niin johtajina kuin alaisina - on aika ajoin syytä pysähtyä ja katsoa peiliin.

Olen pohtinut tätä asiaa paljon. Samalla olen miettinyt omaa tapaani johtaa, omia esimiehiäni ja esikuviani johtajina. Suurimman osan työelämästäni olen elänyt kansainvälisissä organisaatioissa, joissa johtamisjärjestelmä on globaali ja hyvin tavoiteorientoitunut. Sovin hyvin tuohon ympäristöön, sillä olen tavoitteellinen, muutosorientoitunut ja kunnianhimoinen. Näiden yritysten kulttuurissa oli tekemisen meininki ja muutos oli jatkuva olotila. Olin maineeltani henkilö, joka menee ”läpi vaikka harmaan kiven” ja tulosta syntyy. Näissä organisaatioissa tavoite oli keskiössä. Ja päätöksiä tehtiin. Johtaminen oli operatiivista asioiden ja prosessien johtamista. Näin jälkikäteen ajateltuna ihmisten johtamista oli vähemmän, joskus ei lainkaan. Siitä kyllä puhuttiin, mutta aika vähäistä se oli. Pärjätäkseen oli saavutettava asetetut tavoitteet ja oltava tosi itsenäinen suorittaja.

Jatka lukemista

Etäkohtaamiset ja niiden johtaminen – usealle uusi normaali

Korona muutti meidän monen arjen.  Kevään aikana olemme harjoitelleet kohtaamaan toinen toisemme virtuaalisesti erilaisten työkalujen avulla. Ensimmäisten viikkojen ja kuukausien aikana olen monen kanssa keskustellut etänä työskentelyn hankaluudesta, ja erityisesti etäjohtamisen vaikeudesta. Mistä sitten pitää huolehtia, jotta toimisimme tehokkaasti etänä? Kuinka huomioin ihmisten erilaisuuden? Ja miten etäjohtamisesta tulisi helpompaa?

Jatka lukemista

Panosta perehdytykseen ettei arvokas rekrytointi valu hukkaan

Harmillisen usein hyvä rekrytointi mokataan huonolla perehdytyksellä! Ensin hiellä ja vaivalla palkataan uusi henkilö, jolla on odotukset korkealla ja into päällä. Mutta työsuhteen alkaessa, henkilö jätetään yksin selviytymään.

Olen usein törmännyt menetelmään, jossa uusi henkilö heitetään kylmään veteen ja katsotaan osaako uida vai uppoaako. Selitys on: ”Hyvä tyyppi osaa uida ja sellaisia meille vaan palkataan!”

Jatka lukemista